Navnet Trondhjems Asylselskap er knyttet til barnehagehistorien i Trondheim, der barneasylene var forløperne til dagens moderne barnehager
IDCPInternational Child Development Programme
ICDP er et enkelt, helsefremmende og forebyggende program som har som mål å styrke omsorgen og oppveksten for barn og unge. Det retter seg mot omsorgsgivere og skal styrke deres omsorgskompetanse. ICDP ble utviklet av professor Karsten Hundeide og professor Henning Rye ved Universitetet i Oslo. ICDP er anerkjent og benyttet av bl.a. UNICEF og WHO. Nyere forskning viser at barnets samspill med sine nærmeste omsorgsgivere er avgjørende for barnets helhetlige utvikling. ICDP har som sin grunntanke at den beste måten å hjelpe et barn på, er å hjelpe barnets omsorgsperson(er), og at den mest virkningsfulle strategien er å støtte og bevisstgjøre barnets stabile omsorgsnettverk. ICDP setter eksisterende forskning om barn og barns utvikling i system. Programmet har de 3 dialoger og 8 tema for godt samspill, som enkle hjelpemidler for å bevisstgjøre omsorgspersoner på viktigheten av godt samspill med sitt barn for å sikre barnet en sunn følelsesmessig og mental utvikling. Trondhjems Asylselskap har benyttet dette programmet i en årrekke og har som mål å ha ICDP veiledere i alle barnehagene for å kunne tilby kurs til foreldrene. Ta kontakt med din barnehage. |
De yngste barna barnehagen
Hva er en god barnehage for de yngste barna? Hvordan kan vi gi ettåringene et godt barnehagetilbud som sikrer trygg tilknytning? Disse spørsmålet var bakgrunnen for at vi i perioden 2010-2012 gjennomførte et prosjekt med fokus på de yngste barna i barnehagen, der vi fikk veiledning og opplæring ved barnepsykolog Anne Margrethe Rostad.
Refleksjon over egen praksis, erfaringsdeling og tilegnelse av ny kunnskap, som igjen skaper ny praksis, kjennetegner måten vi jobber på innenfor alt pedagogisk utviklingsarbeid. De som jobber med de minste samles fortsatt to ganger i året til «ettåringsmøter» til for å sikre god praksis. Våre tiltak er beskrevet i generell årsplan, kap.5.1, Ny i barnehagen:
|
Mat og måltider i våre barnehagerRammeplanens krav
Alle barn skal få oppleve matglede og matkultur, samt at barna skal motiveres til å spise sunn mat og få en grunnleggende forståelse for sammenhengen mellom sunn mat og god helse. Dette skal skje gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter. I tillegg skal personalet legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna. Mat og måltider – et satsningsområde i Trondhjems Asylselskaps barnehager Barnehagene i Trondhjems Asylselskap har i mange år hatt fokus på mat og måltidsfelleskap. Vi var tidlig ute med kompetanseheving på dette området og vet i dag mye om barns behov for energiinntak i forhold til kroppsvekt, hvor ofte de bør spise og hva de bør spise. Vi vet også mye om faren ved usunn kost og overvekt hos barn. Det ligger derfor et stort helseaspekt i å sørge for at barn får nok og riktig mat i løpet av dagen i barnehagen. Vi følger helsedirektoratets anbefalinger og kostråd for mat og måltider. Det tilbys fire måltider pr. dag; frokost, formiddagsmat, ettermiddagsmat og frukt og grønnsaker til måltidene. Maten tilberedes i hovedsak i barnehagen, med unntak av en eller to matpakkedager per uke. Det legges vekt på at maten skal være innbydende og bestå av allsidige næringsstoffer og farger. Barnehagen tar hensyn til ulike kosthold, matvaner og allergier. Barna er aktive i deler av matlaginga, borddekking og rydding. Det krever mye av de ansatte i barnehagen med planlegging og tilrettelegging av gode måltider, samtidig som måltidene skal være en pedagogisk arena for barna. Det er ansatt egen kokk/matansvarlig i fire av våre sju barnehager. Men også der man ikke har egen kokk, baker personalet brød og rundstykker, koker havregrøt til frokost og lager varm mat en eller flere dager i uka, eller bestiller ferdige matretter fra Trondhjems Hospital. |
Et godt språkmiljø for alle barnRammeplanens krav
Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. Barnehagen som språkarena Trondhjems Asylselskap var raskt på banen da Trondheim kommune lyste ut kompetansemidler innenfor fagområdet kommunikasjon, språk og tekst i 2014. Vi fikk tildelt 140 000 til et felles språkprosjekt for 2014-16, der målet var å skape økt forståelsen blant personalet om barnehagen som språkarena. Dette gjorde vi gjennom felles kompetanseutvikling, refleksjonsgrupper og ekstern faglig veileder i alle barnehagene. Erfaringene ble samlet i mange spennende prosjektrapporter, som barnehagene presenterte for hverandre på en planleggingsdag ved avslutningen av prosjektet. Vår erfaring med prosjektarbeid er at det bidrar til å løfte kvaliteten i barnehagene. Vi valgte derfor å gå videre med et nytt prosjekt for 2016-18, med fokus på hvordan vi kan utvikle og kvalitetssikre et godt omsorgs og læringsmiljø spesielt med tanke på barn med språklige utfordringer. Her valgte vi å lage noen korte presentasjoner av prosjektene: |
Trondhjems Asylselskaps barnehager er blitt Grønt Flagg-sertifisert etter tur og orden.
Fokus på bærekraftig utvikling er forankret i Rammeplanen for barnehager. Gjennom å følge de 7 kravene som kreves for å bli sertifisert, gjennomfører barnehagene miljøprosjekter på et høyt nivå, og prioriterer miljøet i undervisning og daglig drift. |
Asylselskap drifter små barnehager med egenart. Felles for barnehagene er fokus på kompetanse og kvalitet.
Som resultat av at vi er en ideell organisasjon som ikke tar ut utbytte, har vi klart å rehabilitere flere barnehager som holder til i hus med historisk sus i veggene. Dette gir hver enkelt barnehage særpreg. Samtidig er de individuelle barnehagene opptatt av nærhet og brukermedvirkning. Dette resulterer i unike barnehager som er tilpasset sin egen brukergruppe. |
Alle barnehagene er bynære, avdelingsbaserte med kort vei til ledelse. Forskning støtter også denne strukturen som fordelaktig. Lars Wickstrøm, NTNU har i forbindelse med Tidlig Trygg i Trondheim (TTiT) gjennomført en studie på dette tema. Les mer
|
|
|
Vårt samfunn er ikke lenger ensrettet, men syder av et mangfold. I denne virkeligheten skal Trondhjems Asylselskap ivareta den enkelte familie og det enkelte barn og samtidig løfte fram sine verdier og visjoner. Det gir et stort rom for muligheter og utfordringer.
Å se mulighetene er å gå aktivt, skapende, åpent og nysgjerrig i møte med mennesker. Det innebærer en livsholdning som er preget av respekt, mot og ansvar, hvor tilgivelsen vil være en bærebjelke i våre relasjoner.
Utfordringen er nå som den alltid har vært, å ivareta barnet på en best mulig måte. Grunnverdiene i Trondhjems Asylselskap skal både forplikte og utfordre oss.
Ranveig Lorentzen, utdrag fra Jublieumsskrift 2007
|
Kontor- og postadresse:
Trondhjems Asylselskap, Prinsens gt. 10,A, 7012 TRONDHEIM post@asylselskapet.no 404 16 600 |